وظایف منتظران- قسمت دوم
توضیحات

بسمه تعالی

متن سخنرانی: وظایف منتظران- جلسه دوم

 

جلسه قبل راجع به انتظار صحبت کردیم و فهمیدیم که انتظار از نوع بی حرکتی و سکون نیست بلکه از جنس تکاپو و تلاش زیاد است مثل کسی که هر لحظه، منتظر رسیدن به پایان وقت مسابقه ای است که در این مسابقه در یک زمان محدود باید آمادگی های لازم را کسب کند و وظایفی را انجام بدهد.

اما قبل ورود به بحث وظایف منتظران ذکر این نکته ضروری است که عده ای بر بحث دیدار امام زمان (عج) تکیه کردند و می خواهند ذکرهایی را بگویند یا کارهایی را انجام بدهند که به دیدار برسند اما غافل از اینکه دیدار بدون شناخت و شناخت بدون معرفت فایده ای ندارد. از آنجا که امام در بازارها راه می رود و مثل مردم عادی غذا می خورد و ... ممکن است بارها در طول عمر هم ایشان را ببینیم ولی نشناسیم پس اولین مرحله شناخت ظاهری است اما شناخت ظاهری هم بدون معرفت باطنی به هیچ دردی نمی خورد چرا که یزید هم موفق به دیدار امام زمانش شد و اتفاقا او را هم شناخت و می دانست فرزند امام علی(ع) و نوه پیامبر(ص) و امام شیعیان است اما نسبت به او معرفت نداشت. پس دیدار بدون شناخت ظاهری و شناخت ظاهری بدون معرفت و بدون اطاعت پذیری سبب نجات نمی شود و بی فایده است. پس دو کار مهمی که باید صورت بگیرد  یکی تغییر در خودمان به جهت تلاش برای رسیدن به معرفت و درک شخصیت امام است (در این راستا توصیه می کنم حتما سخنرانیهای مربوط به شناخت امام از زبان امام علی(ع) را بشنوید چون خود معرفت نسبت به شخصیت امام هم محبت می آورد هم اطاعت پذیری) و کار مهم دیگر تقویت اطاعت پذیری با ترک انواع گناهان است که گناهان که کاملا ترک شد به دنبالش دیدار هم به اذن خدا حاصل می شود اما گفتیم به اذن خدا چرا؟ چون دیدار برای کسانی است که امتحان آنها آزمایش برای اطاعت پذیری از غیب نباشد. چون ممکن است آزمایش انسان این باشد که خدا ببیند چه کسی خدا و امام زمانش را بدون اینکه آنها را ببیند همراهی می کند. چون این یاری نشان از ایمان قلبی دارد.

اما عده ای دیگر میگویند اگر امام زمان(عج) بیاید ما می رویم خدمت آقا هرکار بگویند انجام می دهیم می رویم به همراه ایشان جهاد می کنیم و .... اما هر چه که هست همین الان هم هست اگر راست می گویید همین الان در خدمت امام زمان (عج) باشید به فرامین امام گوش کنید دور گناه را خط بکشید جهاد در میدان نبرد جهاد اصغر است و جهاد در راه مبارزه با نفس جهاد اکبر. پس منتظر فرج در اصل در دوره انتظار در حال عمل به وظایف و تکالیف و جهاد با نفس و اصلاح خود و جامعه است. مثل کسی که منتظر زمان رسیدن امتحان یا زمان یک مصاحبه برای انتخاب شدن است مسلما دوره انتظار قبل امتحان و قبل مصاحبه دوره تلاش خیلی زیاد و آمادگی کسب کردن برای انتخاب شدن است.

اگر قبول شوید قبل فرج عمومی به فرج شخصی می رسید مثل خیلی از علما و عرفا که به این مرحله رسیده بودند و حتی دائما با امام زمان(عج) ارتباط داشتند. حتی ارتباط به آن شکل هم اگر میسر نشود ارتباط قلبی و روحی شکل می گیرد.

اما برویم سراغ وظایف منتظران:

  1. وظیفه اول منتظران: داشتن صبر و یقین به فرج

 "و (مشرکان وقتی خبر رجعت را شنیدند) گفتند:" اگر راست می گویید این پیروزی چه وقت خواهد بود؟" (سوره سجده ایه ۲۸ )"

در نتیجه از دست دادن صبر و یقین در این زمینه ما را به مشرکان نزدیک می سازد.

اما در مورد مومنان در سوره عنکبوت آیه 59 داریم: "الذین صبروا و علی ربهم یتوکلون"

1-1-: پرهیز از عجله:

سوال:در برخی اخبار از عجله کردن در فرج امام زمان (ع) نهی شده است. مراد از عجله چیست؟

پاسخ:

عجلۀ نهی شده بر سه قسم است:

اول عجله‌ای که سبب ناامیدی از فرج آن حضرت شود. یعنی به جهت کم‌طاقتی و کم‌صبری تعجیل کند و بگوید اگر شدنی بود تا حال باید شده باشد و....

 دوم عجله‌ای که منافی با تسیلم و رضای به امر خداوند باشد، که به اعتراض بر خداوند عزوجل می‌انجامد. بلکه باید تأخیر در ظهور را مطابق با حکمت بداند.

سوم عجله‌ای که سبب متابعت و پیروی نمودن مدعیان دروغین شود. یعی چون عجله دارد و کم طاقت است به محض خیال و شبهه، به مدعیان باطل اعتماد می‌کند ( فضیلت انتظار، ص 33 تألیف: میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی).

 

  1. وظیفه دوم منتظران: تقویت و تکمیل ایمان قبل از فرج

خداوند در قرآن در ایه ۲۹ سوره سجده می فرماید: "بگو: «روز پیروزى، ایمان آوردن، سودى به حال کافران نخواهد داشت؛ و به آن‌ها هیچ مهلت داده نمى‌شود»." 

ابن‌درّاج گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که درباره‌ی آیه: قُلْ یَوْمَ الْفَتْحِ لَا یَنفَعُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِیمَانُهُمْ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ می‌فرمود: «یوم الفتح (روز فتح و پیروزی) روزی است که دنیا برای ظهور حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مهیّا می‌شود و [در آن روز] تقرّب‌جستن به ایمان، تنها برای کسی سودمند است که پیش از آن هنگام، مؤمن باشد و به آن فتح و پیروزی، یقین داشته باشد. پس تنها مؤمن است که ایمانش برای او سودمند است و نزد خداوند قدر و منزلت والایی دارد و در روز قیامت و روز برانگیخته‌شدن انسان از قبر، باغ‌های بهشتی، به خاطر او آراسته و مزیّن می‌شود و آتش جهنّم خداوند از او پرده در می‌کشد». (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۳۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۳۸/ البرهان)

 

  1. وظیفه سوم منتظران: رسیدگی و حسابرسی به اعمال خود در هر روز

خداوند در سوره انبیا ایه ۱ می فرماید:

"حساب مردم به آنان نزديك شده، درحالى‌كه در غفلتند و روى گردانند!"

امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند

"از ما نیست کسی که هر روز به حساب نفس خود نرسد؛پس اگر کار خوبی انجام داده بود خدا را شکر کند و از خدا بخواهد که آن کار را بیشتر و بهتر بتواند انجام دهد و اگر کار بدی انجام داده بود استغفار و توبه نماید."

(بحار الأنوار، ج‏67 / 72)

 

خدایا به ما توفیق بده یک قلم و کاغذ برداریم یک دفترچه برای خودمان تهیه کنیم و خودمان به حسابمان رسیدگی کنیم

حاسبوا قبل ان تحاسبوا...

منابع:

1.  مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ( عجل الله فرجه الشریف )، جلد دوم، تالیف سيدمحمدتقي اصفهانی

۲. تفسیر اهل بیت علیهم السلام(http://alvahy.com)

3. فضیلت انتظار، ص 33 تألیف: میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی

 

 

 

فایل های پیوست

وظایف منتظران- قسمت دوم
موارد مشابه

وظایف منتظران- قسمت دوم

وظایف منتظران- قسمت دوم
00:00
00:00
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.